Deze week bestaat Google 25 jaar en in die periode is het bedrijf uitgegroeid tot een moloch die alles van ons weet en opslaat, en overal aanwezig is. In een serie artikelen gaan wij in op de macht van Google, zijn onzichtbare invloed, de succesfactoren, de aanzwellende kritiek en de vooruitzichten van Google voor de komende jaren.
- Hoe Google kon uitgroeien tot het dominante bedrijf dat het nu is.
- De onzichtbare invloed van Google.
- Waarom het zo moeilijk is om Google van de troon te stoten.
- De groeiende kritiek op Google.
Het laatste deel van deze serie gaat verder in op de vooruitzichten van Google voor de komende 25 jaar.
Hoe staat Google er anno 2023 voor?
Anno 2023 is Google Search de dominante zoekmachine wereldwijd, het is de standaardzoekmachine op Apple-apparaten en bijna iedere smartphone, onderwijsinstellingen krijgen ‘gratis’ licenties (toekomstige gebruikers verzekerd), de advertentie-inkomsten rijzen de pan uit en het bedrijf houdt zich met veel meer bezig dan alleen met een zoekmachine. Van AI en Android tot YouTube, van domotica tot zelfrijdende auto’s. Ooit begonnen in een garage, nu is het bedrijf gehuisvest op een enorm complex en heeft het meer dan 70 kantoren in 55 landen, waarin zo’n 85.000 medewerkers werken.
Tegelijkertijd is er steeds meer kritiek op hoe Google met gebruikersgegevens omgaat, over hoe het desinformatie aanpakt en krijgt het steeds meer rechtzaken aan de broek over concurrentievervalsing. Je kunt van Google alles zeggen, maar niet dat er nooit iets gebeurt… Het is zeker de moeite waard het bedrijf de komende jaren te blijven volgen.
Nu Google 25 jaar is geworden moet het gaan uitvinden hoe het AI integreert in het online zoeken. Want hoewel de digitale wereld nu nog ingericht is volgens het zoekmodel van Google (zie artikel 2 in deze serie over de onzichtbare invloed van Google), kan dat door de snelle opkomst van AI weleens veranderen.
Ontwikkelingen
De verre toekomst is onvoorspelbaar, maar voor de hele korte termijn is er wel een aantal trends zichtbaar.
1. Google gaat volop meedoen in de AI-software-race
Google heeft een kleine groep bedrijven toegang gegeven tot een versie van Gemini, zijn kunstmatige intelligentiesoftware die moet gaan concurreren met OpenAI’s GPT-4 model. De uitdaging is om Gemini te integreren met de zoekmachine en de kantoorsoftware en toch de lucratieve advertentiemarkt te behouden.
2. Er komt steeds meer regulerende wetgeving
Terwijl Google klaagt dat het gestraft wordt voor zijn succes, neemt het aantal rechtzaken en regulerende wetten toe. Met name de Europese Unie heeft het voortouw genomen met een wet die de Big Tech-bedrijven aan banden legt en hen dwingt desinformatie aan te pakken, maar de Amerikaanse overheid is hier ook volop mee bezig. En hoewel Google en andere bedrijven dit zoveel mogelijk proberen tegen te werken, is de Amerikaanse overheid hiervoor bereid rechtzaken te beginnen. Om geen gebruikers te verliezen, passen de Big Tech-bedrijven hun applicaties aan de nieuwe wetgeving aan, maar ze doen alleen het minimaal benodigde.
3. Andere standaarden?
Google betaalt fabrikanten van mobiele telefoons heel veel om Google-producten als standaard te installeren op hun telefoons en tablets. Vanuit overheden en concurrenten is hier veel verzet tegen. Samsung heeft zelfs even op het punt gestaan de overeenkomst met Google op te zeggen, maar zag hier toch vanaf. De macht van Google, en zijn geld, zijn (nog) te omvangrijk. De rechtzaak die nu in Amerika gaande is, en de Europese wetgeving, zouden fabrikanten wel eens kunnen verplichten de consumenten meer keuze te geven. Maar of dat genoeg is om de gebruikers werkelijk te laten overstappen naar een concurrerende zoekmachine?
4. Gaat Google zelf veranderen?
Met miljarden gebruikers en honderden miljarden dollars aan inkomsten, was het tot nu toe onwaarschijnlijk dat Google ooit grote veranderingen zou doorvoeren aan de resultatenpagina of een nieuw bedrijfsmodel zou gaan hanteren. Maar met de komst van ChatGPT en de integratie ervan in Bing, staat het ‘ouderwetse’ zoeken op internet op de tocht. Dat het internet steeds meer op een voor robots gemaakte database gaat lijken, maakt het zoeken voor echte gebruikers er ook niet gemakkelijker op. Google staat voor de uitdaging een manier van zoeken te vinden die zowel voor robots als voor echte mensen acceptabel en handig is, en die toch voldoende inkomsten genereert via advertenties, of anderszins.
Uiteraard is de toekomst niet te voorspellen. Wie had 20 jaar geleden kunnen bedenken dat anno 2023 iedereen aan zijn mobiele telefoon gekluisterd zou zitten? Dat letterlijk alle informatie ter wereld beschikbaar zou zijn? Dat maakt het doen van voorspellingen een leuke bezigheid, maar ook onzeker. Maar een ding lijkt wel zeker: Google lijkt de komende jaren nog wel de dominante zoekmachine te blijven. Al weet je het maar nooit…