Google

Deze week bestaat Google 25 jaar en in die periode is het bedrijf uitgegroeid tot een moloch die alles van ons weet en opslaat, en overal aanwezig is. In een serie artikelen gaan wij in op de macht van Google, zijn onzichtbare invloed, de succesfactoren, de aanzwellende kritiek en de vooruitzichten van Google voor de komende jaren.

Deel 2 van deze serie gaat verder in op de onzichtbare invloed die Google heeft.

Google is op het internet natuurlijk het meest zichtbaar met zijn zoekmachine. De grote belofte van Google was immers om alle informatie van de wereld te verzamelen en makkelijk doorzoekbaar te maken. Nu bepaalt Google hoe informatie wordt verspreid, hoe deze gevonden wordt en hoe deze gepresenteerd wordt aan gebruikers. Hoe de zoekmachine precies werkt en waar het zoekalgoritme allemaal op let, weet alleen Google.

Google Zoeken is zo nuttig en zo alomtegenwoordig dat de wijze waarop Google gegevens zoekt en presenteert invloed heeft op alles wat er tegenwoordig op het internet aan informatie te vinden is. In de afgelopen kwart eeuw is er een enorme hoeveelheid informatie op het internet geplaatst die bedoeld is om beter te scoren in de resultaten van Google.

Makkelijk te begrijpen door Google

Bijna alles wat op internet staat (elke website, elk artikel, elke infobox) is zodanig ontworpen dat het voor Google gemakkelijk te begrijpen is. En in veel gevallen is het internet nu beter door zoekmachines te analyseren dan door mensen. Ons informatie-ecosysteem wordt bepaald door de behoeften van de Google-zoekmachine.

Zo bevatten de receptenblogs allemaal 2000 woorden tekst vóórdat het eigenlijke recept begint, omdat de Google-robot het zo wil. Daarom plaatst ook iedere uitgever een biografie van de auteur naast de naam van de auteur. En al die vetgedrukte ondertitels in het midden van artikelen waarin willekeurige vragen worden gesteld? Die worden daar getoond omdat Google deze vragen zo beantwoordt op de zoekresultatenpagina.

Het enorme succes van Google Search heeft dan ook een aantal schaduwkanten, die ook voor Google zelf bedreigend kunnen zijn. Google Search wordt geconfronteerd met een aantal gevaren en uitdagingen die een existentiële bedreiging voor Google kunnen vormen.

Ten eerste is daar het gevaar dat de websites en teksten die gemaakt zijn om makkelijk doorzoekbaar te zijn voor Google-robots, steeds minder leesbaar worden voor echte gebruikers. Het web begint steeds meer op een gestructureerde database voor zoeken te lijken, dan op iets dat voor echte mensen is gemaakt. Het zoeken op internet naar goede en betrouwbare informatie wordt steeds lastiger voor de gebruiker. Door AI gegenereerde content, gericht op veelgebruikte zoektermen, neemt steeds meer plaats in op het internet; hoe Google hierop zal reageren, is nog niet te voorspellen.

Daarmee samen hangt het tweede probleem, namelijk dat als de kwaliteit van Google Search blijft afnemen, mensen zullen gaan overstappen op betere alternatieven. De tientallen miljarden die Google jaarlijks aan fabrikanten als Apple en Samsung betaalt om de standaardzoekmachine op telefoons te zijn, zullen dan steeds zwaarder drukken op het budget van Google, terwijl de lucratieve advertentiemarkt terugloopt.

Nieuwe manier om te zoeken

En dan is er nog de moeilijkste uitdaging van allemaal: nu AI het zoeken steeds eenvoudiger maakt op internet, en direct antwoord geeft op vragen, zonder te verwijzen naar de pagina’s waarop meer informatie te vinden is, zal Google met een geheel nieuw product of een zinvolle vervanging moeten komen. De grote uitdaging voor het bedrijf zal zijn om het zoeken naar informatie te verbeteren, met behoud van de mogelijkheid lucratieve advertenties te kunnen blijven tonen. Het zoeken en vinden van informatie is de core business van Google, maar de advertentiemarkt levert het meeste op. En de uitdaging voor Google zal zijn de beste combinatie van deze twee te vinden wil het zijn positie behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Faillissementspercentage verdubbelt in Q3, effect van coronaschulden onbekend 

In het derde kwartaal van 2023 zijn er in Nederland dubbel zoveel…

Verbetering van teammanagement voor bedrijfsgroei:

Het laten groeien van je bedrijf hangt af van effectief teammanagement. Investeren…

Huawei lanceert mogelijk een midrange 5G-telefoon

Op 19 september meldde China’s IT Times dat Huawei mogelijk al in…

EU legt chipgigant Intel een boete van $400 miljoen op in een oude zaak

De EU heeft Intel opnieuw een boete opgelegd van 376 miljoen euro…