Google

Deze week bestaat Google 25 jaar en in die periode is het bedrijf uitgegroeid tot een moloch die alles van ons weet en opslaat, en overal aanwezig is. In een serie artikelen gaan wij in op de macht van Google, de succesfactoren, de aanzwellende kritiek en de vooruitzichten van Google voor de komende jaren.

Deel 1 van deze serie gaat verder in op de vraag hoe Google kon uitgroeien tot het dominante bedrijf dat het nu is.

Hoe heeft Google zo machtig kunnen worden?

Er zijn meerdere factoren waarom Google zo machtig heeft kunnen worden, maar de belangrijkste factor is dat het de tijd mee had. De groei van internet, de wens en de mogelijkheid om direct antwoord te krijgen op vragen en de onstuimige groei van de mobiele telefoon hebben alle een wezenlijke bijdrage geleverd aan het succes van Google. Maar Google is daar handig op ingesprongen en heeft optimaal gebruik gemaakt van de geboden mogelijkheden, onder andere dankzij de volgende zaken:

  1. De beste zoekmachine. Het succes van Google is natuurlijk voor een groot deel te danken aan het feit dat de zoekmachine van Google zo goed is. Het algoritme van Google geeft passende antwoorden op de vragen die gebruikers aan de zoekmachine stellen. Dat is de basis. Als een zoekmachine geen bevredigende antwoorden geeft, wordt hij niet gebruikt.
  2. Slim advertentiesysteem. Maar daar komt bij dat Google een heel slim advertentiesysteem aan zijn zoekmachine gekoppeld heeft. De advertenties die gebruikers zien, sluiten aan op de zoekwoorden van de gebruiker. En Google weet deze advertenties goed te gelde te maken, hoe populairder een zoekwoord, des te meer er door adverteerders betaald moet worden.
  3. Iedere keer beter. En het is een zelflerend systeem; met iedere zoekopdracht weet het systeem weer een beetje meer over de gebruiker, over hoe mensen zoeken en waar ze naar op zoek zijn. Het systeem wordt dus steeds beter en kan dus ook steeds beter voorspellen welke advertenties succesvol zullen zijn. Nu ook AI ingezet wordt, wordt dit systeem alleen maar nog beter. Wij hebben niet alleen heel veel van Google geleerd, Google heeft ook heel veel over ons geleerd.
  4. Exclusiviteit. Ten vierde heeft Google veel geld betaald, en betaalt het nog steeds, om exclusief als standaardzoekmachine geïnstalleerd te worden op telefoons en tablets. Samsung en Apple bijvoorbeeld krijgen enorme bedragen (jaarlijks tientallen miljarden) om Google als standaardzoekmachine te installeren. Deze is alleen met veel moeite te verwijderen, en bovendien profiteert Google zo van de neiging van gebruikers om te blijven doen wat ze altijd gewend zijn, en niet over te stappen. Mede hierdoor is Google de dominante zoekmachine in de wereld geworden.
  5. Gratis weggeven. En andere succesvolle manier om te groeien, is de tactiek van Google om producten ‘gratis’ weg te geven, in ruil voor wat gegevens. Scholen en universiteiten kunnen gratis gebruik maken van Google-producten, maar zitten daar vervolgens wel aan vast, de zogenaamde ‘vendor lock-in’. Het is heel moeilijk om dan nog naar een andere leverancier over te stappen (en de leveranciers maken dit expres niet heel gemakkelijk). En de scholieren en studenten zijn inmiddels gewend aan het werken met Google-producten, ze willen geen andere producten meer…
  6. Keiharde strijd. Maar, met name na 2010, is Google ook een keiharde strijd met de concurrentie aangegaan. Concurrenten werden systematisch in de zoekresultaten achtergesteld. Hier zijn diverse rechtzaken over gevoerd die de concurrenten in het gelijk hebben gesteld, maar toen was het al te laat, en domineerde Google de markt al. Ook het auteursrecht werd met voeten getreden omdat Google van mening was dat de inhoud van alle boeken in de wereld kosteloos beschikbaar moest zijn voor alle internetgebruikers. Dat heeft dan wel weer geleid tot de huidige vorm van het internet: een systeem dat indexering en het gebruik van miniatuur­afbeeldingen zonder betaling mogelijk maakt, maar met voorbijgaan aan het intellectuele eigendom van auteurs…
  7. Lobby. En ten slotte heeft Google een enorme lobby en hele diepe zakken. Er gaat heel veel geld naar lobbyisten en advocaten, en rechtzaken worden lang gerekt. Maar voor Google zijn de opgelegde boetes kleingeld, en de talloze lobbyisten slagen er nog steeds in de gevolgen van allerlei wetgeving over Big Tech te beperken.

Kortom, er lijkt voorlopig nog geen einde te komen aan de almacht van Google, want het zal er alles aan doen dit zo te houden. Maar wie weet welke ontwikkelingen ons nog te wachten staan. En misschien is de nieuwe Google zelfs al in oprichting?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

De vastgoedmarkt in Nederland

De vastgoedmarkt in Nederland heeft de afgelopen jaren een opmerkelijke transformatie ondergaan,…

EU Richtlijn over Binnenlandse Clearing Zet Debat In Gang Onder Bankinstellingen

In de vroege uren van vanochtend heeft de Europese Unie consensus bereikt…

Nederlandse Automarkt Krachtig in 2024, Tesla Leidt de Weg

Het begin van 2024 brengt goed nieuws voor de Nederlandse automarkt, met…

Een Unieke Aanpak: Hoe PFZW Omgaat met Russische Investeringen Temidden van Mondiale Spanningen

Na de Russische invasie van Oekraïne stonden pensioenfondsen in heel Europa voor…