Chrome

Deze week bestaat Google 25 jaar en in die periode is het bedrijf uitgegroeid tot een moloch die alles van ons weet en opslaat, en overal aanwezig is. In een serie artikelen gaan wij in op de macht van Google, zijn onzichtbare invloed, de succesfactoren, de aanzwellende kritiek en de vooruitzichten van Google voor de komende jaren.

Deel 3 van deze serie gaat verder in op de vraag waarom het zo moeilijk is om Google van de troon te stoten.

Google domineert de markt van het zoeken op internet, met Bing en Yahoo op de tweede en derde plaats op heel grote achterstand. Volgens de meeste onderzoeken heeft Google ongeveer 90 procent van de wereldwijde zoekmarkt in handen, en dat aantal stijgt al 20 jaar gestaag. Google is de standaardzoekmachine in bijna elke browser, op bijna elk apparaat. We zoeken niet op internet; wij googlen het. En Google zet al zijn politieke macht en technische en financiële middelen in om dat zo te houden.

Het bouwen van een zoekmachine is al moeilijk, zeker als je er een wilt bouwen die beter is dan Google. Want als je Google wilt verslaan, is een betere zoekmachine nog maar het begin. En vanaf daar wordt het alleen maar moeilijker. Zoals blijkt uit de ondergang van Neeva, de zoekmachine die beter was dan Google, maar na vier jaar de handdoek in de ring gooide.

Het voordeel van de standaard

Een van de oorzaken van de dominantie van Google is het bekende gegeven dat mensen hun standaardinstellingen niet wijzigen. Of het nu gaat om privacycontroles, systeemfuncties of apps, dat wat er standaard voorgesteld wordt, wordt bijna altijd overgenomen. En daar profiteren de bedrijven van die deze standaards zetten. Zij zullen er dan ook alles aan doen om daar te blijven.

Naar verluidt betaalt Google Apple maar liefst $ 15 miljard per jaar om de standaardzoekmachine te zijn in de Safari-browser van Apple. Google betaalt Mozilla ook om de primaire zoekmachine in de Firefox-browser te zijn – naar verluidt meer dan $ 450 miljoen per jaar. En Google heeft vergelijkbare deals met andere fabrikanten en ontwikkelaars. Samsung keek dit jaar even naar het beëindigen van de deal met Google, maar besloot om verschillende redenen daarvan af te zien, waaronder ‘de impact op de uitgebreide zakelijke relaties met Google’, kortom Google biedt meer geld.

Android en Chrome

Veel voordeel haalt Google ook uit zijn andere producten. Android is het populairste besturingssysteem voor mobiele telefoons ter wereld, met een marktaandeel van ongeveer 78 procent. Chrome is de populairste browser, met ongeveer 62 procent. En Google Search is de standaardzoekmachine op deze platforms.

Jarenlang moest elk bedrijf dat een telefoon of tablet wilde maken met daarop populaire Google-apps zoals Maps en YouTube, een Mobile Application Distribution Agreement (MADA) ondertekenen. Dit contract regelde niet alleen hoe de apps van Google getoond moesten worden, het zette Search ook altijd prominent op de voorgrond. En omdat gebruikers niet graag overstappen naar een concurrerende zoekmachine, werd en wordt het steeds lastiger om met Google te concurreren.

‘Gratis’ journalistiek en studiemateriaal

Google faciliteert al jaren de journalistiek door bijvoorbeeld geld te geven aan journalistieke projecten of door gratis tools voor journalisten beschikbaar te stellen, zodat journalisten ongemerkt in het ecosysteem van Google, want de researchdata die journalisten bij elkaar sprokkelen, worden opgeslagen in de database van Google.

Ook scholen en universiteiten mogen gratis gebruikmaken van de software van Google. Met als gevolg dat de onderzoeksgegevens van wetenschappers en studenten door Google opgeslagen worden. Op deze manier krijgt Google de beschikking over steeds meer gegevens. Google beschikt over een schat aan gegevens, die steeds groter wordt omdat Google zoekgegevens, locatiegegevens en gegevens over app-gebruik van verschillende apparaten aan elkaar kan koppelen. Google weet alles over zijn gebruikers, en kan op grond hiervan advertenties zeer nauwkeurig targeten op grond van voorkeuren, locatie en zoekgedrag van iedere gebruiker. Deze dataverzameling wordt met iedere zoekopdracht of klik op advertentie verder uitgebreid en aangepast, zodat de doeltreffendheid van de advertentie alleen maar groter wordt. Deze voorsprong is voor concurrenten onoverbrugbaar en zet hen op grote achterstand. Het wordt steeds moeilijker Google in te halen, tenzij er een totaal nieuwe manier van zoeken op internet en omgaan met gegevens wordt gevonden. Maar Google zal dit uiteraard zoveel mogelijk proberen te verhinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Faillissementspercentage verdubbelt in Q3, effect van coronaschulden onbekend 

In het derde kwartaal van 2023 zijn er in Nederland dubbel zoveel…

Verbetering van teammanagement voor bedrijfsgroei:

Het laten groeien van je bedrijf hangt af van effectief teammanagement. Investeren…

Huawei lanceert mogelijk een midrange 5G-telefoon

Op 19 september meldde China’s IT Times dat Huawei mogelijk al in…

EU legt chipgigant Intel een boete van $400 miljoen op in een oude zaak

De EU heeft Intel opnieuw een boete opgelegd van 376 miljoen euro…