- Meta’s gedragsadvertenties werden in juli van dit jaar verboden in Noorwegen.
- Het verbod werd tijdelijk opgelegd door de Noorse gegevensbeschermingsautoriteit voor een periode van drie maanden.
- Het bedrijf mocht andere vormen van doelgericht adviseren uitvoeren die niet afhankelijk zijn van het volgen en profileren van gebruikers.
De Noorse Gegevensbeschermingsautoriteit heeft de Europese Gegevensbeschermingsraad (EDPB) gevraagd om het verbod op gedragsadvertenties door Meta, de eigenaar van Facebook en Instagram, permanent te maken en uit te breiden naar de Europese Unie.
Hoewel Noorwegen geen deel uitmaakt van de Europese Unie, maakt het deel uit van de Europese interne markt. Een breed verbod zou van toepassing zijn op de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte.
Hoewel de gegevensbeschermingsautoriteit van Noorwegen niet de belangrijkste toezichthouder in de EU is, kan ze gebruikmaken van noodbevoegdheden die zijn opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming om in te grijpen en actie te ondernemen bij urgente kwesties.
Meta had tevergeefs geprobeerd een tijdelijk stop op de boete te verkrijgen, waarbij het bedrijf sinds 14 augustus een boete van één miljoen kronen ($ 93.000) per dag kreeg opgelegd.
Een belangrijke beslissing van de Ierse Gegevensbeschermingscommissie in januari was al dat de verwerking van Meta’s advertenties in strijd was met de EU-regelgeving inzake gegevensbescherming.