In een recente ontdekking is gebleken dat het Verenigd Koninkrijk nog steeds aanzienlijke hoeveelheden Russische olie importeert, ondanks de sancties die zijn opgelegd vanwege het conflict in Oekraïne. Onderzoeksrapporten, gezien door de BBC, belichten een juridisch vacuüm waarin Russische ruwe olie wordt verwerkt in landen als India en China alvorens het aan het Verenigd Koninkrijk te verkopen.
Hoewel hiermee officieel geen wetten worden overtreden, beweren critici dat deze praktijk afbreuk doet aan het beoogde effect van de sancties, die bedoeld zijn om de fondsen die beschikbaar zijn voor Rusland in oorlogstijd te beperken. De Britse regering ontkent elke recente import van Russische olie sinds 2022. Een woordvoerder van de regering wijst erop dat wereldwijd erkende “regels van oorsprong” geraffineerde ruwe olie uit een ander land beschouwen als afkomstig van dat raffinerende land, waardoor producten gemaakt van Russische ruwe olie het Verenigd Koninkrijk kunnen binnenkomen.
Een zorgwekkend aspect van dit vacuüm, zoals onthuld door het Center for Research on Energy and Clean Air (CREA), is dat landen als India en China, die geen sancties opleggen aan Rusland, legaal Russische ruwe olie kunnen importeren, deze kunnen raffineren tot producten zoals vliegtuigbrandstof en diesel, en deze vervolgens naar het Verenigd Koninkrijk en de EU kunnen exporteren. Een ander rapport van Global Witness schat dat ongeveer 5,2 miljoen vaten geraffineerde aardolie uit Russische ruwe olie in 2023 het Verenigd Koninkrijk zijn binnengekomen, waarbij het merendeel vliegtuigbrandstof is die naar verluidt wordt gebruikt in één op de twintig Britse vluchten.
Beide rapporten geven aan dat dit vacuüm indirect meer dan £100 miljoen (ongeveer €118 miljoen) aan belastinginkomsten aan het Kremlin bijdraagt. Opmerkelijk is dat een aanzienlijk deel van deze import afkomstig is van drie Indiase olieraffinaderijen en negen andere verspreid over verschillende landen, waaronder China.
De Europese Unie importeert ook indirect aanzienlijke hoeveelheden Russische olie via India, volgens een analyse van The Independent op basis van gegevens van energieadviseur Kpler. Vorig jaar kochten EU-landen gezamenlijk ongeveer 231.800 vaten per dag aan brandstofproducten zoals diesel en kerosine uit India, een stijging van 115 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en het hoogste in zeven jaar.
Er zijn echter recente aanwijzingen dat India mogelijk zijn aankopen van Russische olie vermindert, wellicht als gevolg van druk om gunstige betrekkingen met de Verenigde Staten te behouden. Bovendien suggereren rapporten dat India uitdagingen ondervindt bij het betalen van Russische oliehandelaren, voornamelijk voortkomend uit meningsverschillen over het gebruik van valuta anders dan de Amerikaanse dollar.