- Indonesië is TikTok’s op een na grootste mondiale markt met 125 miljoen gebruikers.
- Indonesië heeft e-commerce-transacties op sociale mediaplatforms verboden om kleine bedrijven te beschermen tegen online concurrentie.
- Het besluit werd op maandag (25 september) aangekondigd door de minister van Handel van Indonesië, Zulkifli Hasan.
Een grote tegenvaller voor de e-commerce-ambities van TikTok: Indonesië heeft e-commerce-transacties op sociale mediaplatforms verboden. Het bedrijf, dat 2 miljoen kleine verkopers in het land heeft, heeft gezegd dat ze de aankondiging “betreuren”, maar de regels en wetten die in Indonesië van toepassing zijn, zullen respecteren.
De nieuwe regelgeving stelt ook een minimumprijs van $100 in voor bepaalde buitenlandse goederen die worden gekocht bij Indonesische verkopers op e-commerceplatforms.
TikTok heeft de afgelopen maanden juist beloofd “miljarden dollars” in Zuidoost-Azië te gaan investeren in de komende jaren .
E-commerce in Indonesië wordt grotendeels gedomineerd door Tokopedia, Shopee en Lazada, maar TikTok Shop had volgens Momentum Works een aandeel van 5% in totale e-commerce-transacties in het land.
In het licht hiervan had de president van Indonesië, Joko Widodo, opgeroepen tot regelgeving voor sociale media, waarbij hij zei dat dergelijke platforms van invloed zijn op micro-, kleine en middelgrote bedrijven en de economie.