Het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal en het Panamakanaal is sterk verminderd, en dat baart zorgen. Sinds eind december is het aantal schepen dat door beide kanalen vaart met de helft gedaald, en dit trekt de aandacht van economen.

Volgens Torsten Sløk, een vooraanstaande econoom bij Apollo Management, zou deze afname in het scheepvaartverkeer kunnen leiden tot hogere kosten voor het transporteren van goederen. In een recent rapport wijst hij erop dat naarmate de transportkosten stijgen, ook de prijzen van producten kunnen stijgen. Dit is iets om op te letten, want als de prijzen beginnen te stijgen, kan dit van invloed zijn op de mogelijkheid van renteverlagingen door de centrale bank.

Laten we het wat nader bekijken. Ongeveer 12 procent van de wereldwijd verzonden goederen gaat normaal gesproken door het Suezkanaal. Normaal gesproken varen er wekelijks ongeveer 200 schepen doorheen, maar recentelijk is dat aantal gedaald naar 100. Een reden hiervoor is dat Houthi-rebellen uit Jemen problemen veroorzaken door schepen in de Rode Zee aan te vallen, waardoor sommige schepen langere en duurdere routes nemen.

Ondertussen is er in het Panamakanaal een ander probleem. Een ernstige droogte heeft de waterstanden verlaagd, wat tot filevorming leidt. Dit kanaal behandelt normaal gesproken ongeveer 5 procent van de wereldwijde handelsstromen, maar nu is het aantal noordwaarts varende schepen gedaald van de gebruikelijke 90 naar 45 per week. Om de congestie aan te pakken, worden er veilingen gehouden waar bedrijven kunnen bieden om het kanaal te bevaren, waarbij één bedrijf tot wel $4 miljoen betaalt voor dat privilege.

Al deze uitdagingen drijven de verzendkosten op. Schepen maken omwegen en nemen langere routes, waardoor het transport van goederen veel duurder wordt. Bijvoorbeeld, de kosten van containertransport tussen Shanghai en Rotterdam zijn verdrievoudigd. Een andere indicator, de Drewry World Container Index, laat een stijging zien van 173 procent in containerkosten sinds het begin van december.

Economen van de investeringsbank Macquarie wezen er onlangs op dat deze scheepvaartproblemen hen doen denken aan de aanbodschokken tijdens de COVID-19-crisis. Ze geloven dat het monitoren van deze indicatoren cruciaal is, omdat vrachttarieven voor scheepvaart in het verleden voorspellend zijn geweest voor inflatiepatronen.

Dus, in eenvoudige bewoordingen, minder schepen die door kanalen varen veroorzaken een stijging van verzendkosten, en als deze trend zich voortzet, kan dit leiden tot hogere prijzen voor de dingen die we kopen. Houd deze signalen in de gaten, omdat ze invloed kunnen hebben op de kosten van goederen in de toekomst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

De vastgoedmarkt in Nederland

De vastgoedmarkt in Nederland heeft de afgelopen jaren een opmerkelijke transformatie ondergaan,…

EU Richtlijn over Binnenlandse Clearing Zet Debat In Gang Onder Bankinstellingen

In de vroege uren van vanochtend heeft de Europese Unie consensus bereikt…

Nederlandse Automarkt Krachtig in 2024, Tesla Leidt de Weg

Het begin van 2024 brengt goed nieuws voor de Nederlandse automarkt, met…

Een Unieke Aanpak: Hoe PFZW Omgaat met Russische Investeringen Temidden van Mondiale Spanningen

Na de Russische invasie van Oekraïne stonden pensioenfondsen in heel Europa voor…