Mark Fletcher is een succesvol internet-entrepeneur. Twee van zijn internetstart-ups zijn voor miljoenen dollars overgenomen. Hij heeft recent zijn persoonlijke lessons learned uiteengezet voor ontstaan en opbouw van een internetstart-up. Onder de titel ‘Garage Philosophy’ geeft hij de volgende tips voor startende entrepreneurs; een verhaal over innovatie in het internettijdperk:
- Passie voor het idee. Je moet vol passie mee je idee bezig zijn. En omdat je er al je tijd aan gaat besteden, moet je er ook plezier aan beleven.
- Goedkope technologie. Het is een ideale tijd om nu een nieuwe internetservice te beginnen. Zowel hard- en software als bandbreedte worden goedkoper.
- Hou het simpel. Kom met een simpel product, simpel voor de gebruikers en simpel wat betreft onderliggende technologie.
- Kom snel en vaak met nieuwe releases. Het is erg belangrijk om regelmatig met nieuwe features en verbeteringen te komen. Dit bouwt goodwill op bij je gebruikers.
- Betrek je gebruikers. Je gebruikers hebben vaak goede ideeën, waar je zelf niet zo gauw opgekomen zou zijn. Zij kijken anders naar jouw product; maak hier gebruik van.
- Houd iets achter de hand. Een bijverdienste beperkt het risico.
- Gebruik je sociale netwerk om contant geld op te halen. Je vrienden en familie zijn je beste supporters.
- Gratis diensten = minder druk. Als je kosten in rekening brengt, krijgen gebruikers meteen veel hogere verwachtingen op het gebied van prestaties, kwaliteit en klantenondersteuning.
- API’s voor webservices zijn een goede zaak.
- Vind goede hulp, zoals een advocaat en een systeembeheerder. Goede mensen om je heen zullen je leven gemakkelijker maken, en dat geldt met name voor een goede systeembeheerder.
- Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen, zoals ontwerp, graphics, enzovoort.
- Pas je voortdurend aan aan veranderende eisen. Een hedendaags systeem kan compleet anders zijn dan het systeem dat 1 of 2 jaar geleden nog modern was.