Komt er een einde aan de alsmaar groeiende online omzet? Want voor het eerst is de omzet van de 300 grootste webwinkels in Nederland teruggelopen. In 2022 bedroeg de gezamenlijke omzet ruim 26 miljard euro, een daling van 2 procent vergeleken met het jaar ervoor. Dit blijkt uit de jaarlijkse Twinkle100, een overzicht van de grootste online retailers in Nederland.
De top vijf webwinkels blijft grotendeels onveranderd. Bol.com staat, net als vorig jaar, bovenaan met een omzet van ruim 4 miljard euro, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. Zij behaalden een omzet van respectievelijk 1,7 en 1,5 miljard euro. Zalando is Amazon gepasseerd en staat vierde.
Na een sterke omzetgroei van 27,5 procent in 2021 stagneerde de groei in 2022. De coronacrisis heeft online retail een impuls gegeven die vergelijkbaar is met vijf jaar normale groei, dus die groei moest wel afvlakken. Wel is er nog een flinke omzetstijging te zien bij online supermarkten en bij de zogenaamde ‘marketplaces’; platforms zoals Bol.com en Amazon die naast hun eigen assortiment ook producten van externe verkopers aanbieden.
Gratis verzending?
9 procent van de top 100 webshops biedt altijd gratis verzending aan. 60 procent doet dit bij een minimumaankoopbedrag en 27 procent rekent standaard verzendkosten. Voor retourzendingen brengt ongeveer een derde altijd kosten in rekening, terwijl iets meer dan de helft deze kosten standaard dekt.
Het is opmerkelijk dat bedrijven die bekendstonden om hun gratis retourbeleid, zoals Zalando, nu toch retourkosten hebben geïntroduceerd. Nu consumenten eenmaal gewend zijn aan het gemak van online shoppen, accepteren ze deze verandering. Bovendien maken consumenten nu bewustere keuzes en kiezen ze vaker voor duurzamere verzendopties zoals fietsbezorging en bezorging met elektrische voertuigen.