Zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) passen de manier van werken die zij in de coronajaren noodgedwongen hebben moeten hanteren, ook nu nog toe. Met name het digitaal werken en de manier van klantwerving zijn gebleven. Zo blijkt uit de tweejaarlijkse Zelfstandigen Enquête Arbeid van CBS en TNO onder 6800 zelfstandigen.
In 2021 zei 62% anders te werken als gevolg van coronabeperkingen. Dit jaar was dit nog 47%. Alleen bij beroepen met veel persoonlijk contact is dit percentage vrijwel gelijk gebleven, wat betekent dat ze weer teruggegaan zijn naar de oude manier van werken. Zzp’ers combineerden lesgeven op school tijdens corona bijvoorbeeld met online-onderwijs, en artsen en doktersassistenten hielden tijdens de coronaperiode voor een deel telefonische consulten in plaats van afspraken op de praktijk of in het ziekenhuis. Nu de oude manier van werken weer is opgepakt, zijn ook de online activiteiten afgenomen.
Opvallend is dat klantenwerving ook na corona nog steeds minder persoonlijk is. Het werven van nieuwe klanten gebeurde meestal via het eigen netwerk of huidige klanten. Het werven van klanten op deze manieren wordt minder gedaan, en liep tijdens corona al terug en werd in 2023 opnieuw minder.