- Stonegate Group kondigt aan dat 800 van haar bars surge pricing gaan gebruiken
- De prijzen in de pubs zullen stijgen op momenten van verhoogde vraag.
- Het bedrijf zegt dat dit is om hogere kosten voor personeel en vergunningseisen te compenseren.
Britse pubs hebben de afgelopen jaren te maken gehad met tegenwind door hoge inflatie. Stonegate Group rapporteerde een omzet van €23 miljoen ($28,7 miljoen) in de zes maanden eindigend in april. Om dit tegen te gaan, kondigde de groep de invoering aan van surge pricing in 800 van haar locaties in het Verenigd Koninkrijk.
De pubs informeerden klanten met “Beleefde mededeling”-borden die hen waarschuwden voor verhoogde kosten tijdens piekuren.
Surge pricing, ook bekend als dynamische prijsstelling, is een veelvoorkomend kenmerk in de luchtvaart, waar luchtvaartmaatschappijen meer rekenen tijdens drukke seizoenen van het jaar.
Het prijsmechanisme is beroemd/berucht geworden door Uber, dat de prijzen automatisch laat stijgen wanneer er meer mensen een taxi proberen te krijgen.
Met meer industrieën die proberen dynamische prijzen over te nemen, zijn andere bedrijven teruggekomen op deze strategie. Lyft en AMC hebben zich afgezien van hun pogingen deze prijsstrategie in te voeren vanwege negatieve feedback van hun klanten.