Dashboard car

Moderne auto’s zijn enorme dataverzamelaars. Niet alleen maar van data over de slijtage van de remblokjes, maar in de gebruikersovereenkomsten van autofabrikanten staat vaak ook dat persoonlijke informatie verzameld mag worden.

Al sinds de jaren ’70 zitten er computers in auto’s die ervoor zorgen dat de auto intelligenter beheerd en aangestuurd kan worden, bijvoorbeeld voor het bijhouden van slijtage op onderdelen, of het controleren of componenten nog goed op elkaar afgesteld zijn.

Maar uit een recent onderzoek onder 25 autofabrikanten in de Verenigde Staten bleek dat zij ‘privacy’ niet heel serieus nemen. Alle 25 onderzochte fabrikanten verzamelen meer data dan noodzakelijk is; het overgrote deel verkoopt deze informatie ook nog eens door of kan niet garanderen dat de gegevens veilig bewaard worden.

Persoonlijke informatie

Uit de gebruikersovereenkomsten blijkt dat ze in principe alle data (ook die van camera’s in de auto) voor eigen doeleinden mogen gebruiken. Zo houden autofabrikanten bij welke apps je gebruikt op je infotainment-systeem. Ook wordt data verzameld over je hartritme en de mate van vermoeidheid en wordt deze via API’s doorgestuurd naar andere partijen. Alleen Renault en Dacia bieden je als gebruiker de mogelijkheid om je eigen data te laten verwijderen.

De slechtst scorende automerken waren Tesla en Nissan. In de Amerikaanse privacyverklaring van Nissan staat zelfs dat het bedrijf onder meer seksuele activiteit, gezondheidsdiagnoses en genetische informatie kan doorspelen voor gerichte marketing…

Eén kanttekening: het onderzoek richtte zich op de Verenigde Staten, dus de conclusie kan waarschijnlijk niet 1-op-1 overgezet worden naar andere regio’s. Maar het lijkt welhaast zeker dat de autofabrikanten overal heel veel data verzamelen. Ook data die zij helemaal niet zouden moeten/mogen verzamelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Een gids voor het verbeteren van professionele vaardigheden in Nederland

Een leidraad voor het verbeteren van professionele vaardigheden in Nederland begint met…
Filantropie

De Opkomst van Cryptofilantropie

Cryptocurrency heeft niet alleen de financiële wereld veranderd, maar ook de manier…

Gen Z gebruikt TikTok om te zoeken

51% van de Generatie Z gebruikt TikTok in plaats van Google om…
Rollercoaster

De Psychologische Rollercoaster van Crypto-investeringen

De Fascinatie en Verleiding van Crypto-investeringen De opkomst van cryptocurrencies heeft niet…