51% van de Generatie Z gebruikt TikTok in plaats van Google om te zoeken op internet. Zij geven de voorkeur aan het videoformaat van de resultaten en de herkenbaardere en gepersonaliseerde antwoorden. TikTok beïnvloedt hun aankoopbeslissingen meer dan enig ander platform. Inmiddels heeft ook Google de zoekfunctie van TikTok erkend als een groeiende bedreiging. Hoewel Google het online zoeken domineert in de VS (77,5%) en wereldwijd (83,5%), kan dit gedrag van jongeren het verdienmodel van Google op de lange termijn serieus bedreigen.
Generatie Z, ook wel bekend als ‘Gen Z’ of ‘Zoomers’, is geboren tussen 1997 en 2010/2012. Vanaf de jaren 2010 is er sprake van Generatie Alfa (geboren 2010-2025). Generatie Z wordt gekenmerkt doordat deze al vanaf jonge leeftijd vertrouwd is met het gebruik van internet, apps en sociale media. Andere benamingen voor deze generatie zijn duimgeneratie (voor het bedienen van smartphones en afstandsbedieningen) en Z-ombiegeneratie (vanwege het staren naar de mobiele telefoon, zich onbewust van de echte omgeving).
Favoriete zoekmachine om te kopen
TikTok is de favoriete zoekmachine voor meer dan de helft van generatie Z. 74% van generatie Z gebruikt de TikTok-zoekmachine, en 51% verkoos TikTok boven Google als zoekmachine vanwege het videoformaat van de resultaten (69%), de grotere herkenbaarheid van de antwoorden (65%) en de meer gepersonaliseerde antwoorden (47%).
TikTok zorgt ervoor dat mensen kopen: bijna 3 van de 4 Gen Z-ers kochten iets nadat ze het op TikTok hadden gezien. En voor 62% van Generatie Z beïnvloedt het aankoopbeslissingen, meer dan enig ander platform. Generatie Z is sterk afhankelijk van sociale media voor het ontdekken van nieuwe merken en producten. 61% van de respondenten in de enquête zegt dat ze influencers en merken meer vertrouwen dan familie of vrienden voor aanbevelingen.
Kanttekeningen
TikTok is populairder bij Gen Z als het gaat om het bekijken van videocontent, maar Instagram wint als het om dagelijks gebruik gaat (76% tegen 95%).
Het onderzoek is online gehouden: 100% van de respondenten kwam uit de VS, 97% (!) was vrouw en 71% was student. Je kunt je afvragen of dit onderzoek wel heel representatief is…
Hoewel TikTok geen webzoekmachine is zoals Google, kan het een bedreiging vormen voor het verdienmodel van Google, dat immers gebaseerd is op advertentieverkopen. Dat TikTok onder vuur ligt vanwege privacyschending en het doorsturen van gebruikersgegevens naar China, en mede daardoor steeds meer aan banden gelegd wordt, zal Google dan ook niet slecht uitkomen…