Het moederbedrijf van Facebook en Instagram, Meta, heeft een eigen toezichtraad, de Oversight Board, die het bedrijf regeld teruggefluit. In bijna drie jaar heeft de Toezichtraad meer dan 50 uitspraken gedaan, waarbij de raad in 75 procent van de gevallen van oordeel was dat het bedrijf de verkeerde beslissing nam.
Geen enkel ander techbedrijf heeft een commissie die als toezichthouder fungeert, maar de onafhankelijkheid van de Oversight Board staat ter discussie. De raad was een initiatief van Metatopman Mark Zuckerberg en wordt door het techbedrijf gefinancierd.
Dat de raad in het merendeel van de zaken Meta terugfluit, is wel een teken van onafhankelijkheid, maar of Facebook en Instagram het beleid vervolgens ook veranderen (bijvoorbeeld door het aanpassen van een algoritme), is onduidelijk.
Wel geeft Meta meer uitleg over het waarom van moderatiebesluiten. Het geeft meer informatie aan gebruikers als een bericht van hen offline wordt gehaald of als ze worden geschorst.
De raad is nu bijna drie jaar actief. Er is meer dan 2,5 miljoen keer beroep bij het orgaan aangetekend, wat dus heeft geleid tot iets meer dan 50 uitspraken.