Advisory board

Het moederbedrijf van Facebook en Instagram, Meta, heeft een eigen toezichtraad, de Oversight Board, die het bedrijf regeld teruggefluit. In bijna drie jaar heeft de Toezichtraad meer dan 50 uitspraken gedaan, waarbij de raad in 75 procent van de gevallen van oordeel was dat het bedrijf de verkeerde beslissing nam.

Geen enkel ander techbedrijf heeft een commissie die als toezichthouder fungeert, maar de onafhankelijkheid van de Oversight Board staat ter discussie. De raad was een initiatief van Metatopman Mark Zuckerberg en wordt door het techbedrijf gefinancierd.

Dat de raad in het merendeel van de zaken Meta terugfluit, is wel een teken van onafhankelijkheid, maar of Facebook en Instagram het beleid vervolgens ook veranderen (bijvoorbeeld door het aanpassen van een algoritme), is onduidelijk.

Wel geeft Meta meer uitleg over het waarom van moderatiebesluiten. Het geeft meer informatie aan gebruikers als een bericht van hen offline wordt gehaald of als ze worden geschorst.

De raad is nu bijna drie jaar actief. Er is meer dan 2,5 miljoen keer beroep bij het orgaan aangetekend, wat dus heeft geleid tot iets meer dan 50 uitspraken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Informatieopvraagcapaciteiten van AI-model onderzocht in OpenAI-studie

In een recente studie uitgevoerd door OpenAI, de organisatie achter ChatGPT, hebben…

Elon Musk’s X desinformatie rapporteerfunctie 

De tool die sinds 2021 beschikbaar was in de VS, Australië en…

Investeringsmogelijkheden in groene energieprojecten

Investeren in groene energieprojecten biedt niet alleen kansen voor duurzame ontwikkeling, maar…

Het benadrukken van de inzet van Nederland op het gebied van duurzaamheid en hernieuwbare energie

Nederland staat voorop als het gaat om toewijding aan duurzaamheid en hernieuwbare…