- Indonesië heeft in september een wet aangenomen die e-commerce transacties op sociale media verbiedt.
- TikTok heeft meer dan 125 miljoen gebruikers in Indonesië.
- De nieuwe wet stelt een minimumprijs van $100 in voor bepaalde buitenlandse goederen die online worden gekocht.
TikTok trekt zich vanaf 4 oktober terug uit de online winkelruimte van Indonesië, zo meldt het bedrijf.
Deze stap volgt op regelgeving die e-commerce transacties op sociale media apps verbood door de Indonesische regering. Dit werd verklaard als een manier om lokale fysieke en online retailers te beschermen.
TikTok Shop had een van zijn hoogste aantallen gebruikers in Indonesië, met meer dan 2 miljoen verkopers die het platform gebruikten, aldus het bedrijf.
De app, eigendom van Bytedance, had aangegeven zich aan de nieuwe regels te zullen houden toen de oorspronkelijke voorschriften werden aangekondigd. “Onze prioriteit is om te voldoen aan lokale wetten en voorschriften”, zei TikTok in een verklaring.
Tokopedia, Shopee en Lazada zijn enkele van de grootste spelers op de e-commerce markt in Indonesië en verloren gestaag marktaandeel aan de sociale mediagigant.