TikTok is facing regulatory headwinds in Indonesia.
  • Indonesië heeft in september een wet aangenomen die e-commerce transacties op sociale media verbiedt.
  • TikTok heeft meer dan 125 miljoen gebruikers in Indonesië.
  • De nieuwe wet stelt een minimumprijs van $100 in voor bepaalde buitenlandse goederen die online worden gekocht.

TikTok trekt zich vanaf 4 oktober terug uit de online winkelruimte van Indonesië, zo meldt het bedrijf.

Deze stap volgt op regelgeving die e-commerce transacties op sociale media apps verbood door de Indonesische regering. Dit werd verklaard als een manier om lokale fysieke en online retailers te beschermen.

TikTok Shop had een van zijn hoogste aantallen gebruikers in Indonesië, met meer dan 2 miljoen verkopers die het platform gebruikten, aldus het bedrijf.

De app, eigendom van Bytedance, had aangegeven zich aan de nieuwe regels te zullen houden toen de oorspronkelijke voorschriften werden aangekondigd. “Onze prioriteit is om te voldoen aan lokale wetten en voorschriften”, zei TikTok in een verklaring.

Tokopedia, Shopee en Lazada zijn enkele van de grootste spelers op de e-commerce markt in Indonesië en verloren gestaag marktaandeel aan de sociale mediagigant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Elon Musk’s X desinformatie rapporteerfunctie 

De tool die sinds 2021 beschikbaar was in de VS, Australië en…
Social media

Vijf manieren waarop social media jou verslaafd maken

Je kent het wel: even een mailtje lezen of een filmpje kijken…

De impact van de overgang van de iPhone 15 naar USB-C

Apple moet de grootste verandering in zijn assortiment elektronische apparaten doorvoeren door…

ChatGPT kan nu real-time surfen op het internet

ChatGPT was eerder getraind op gegevens tot september 2022. Dat is echter…