- Sociale media sites proberen al enige tijd hun inkomstenbronnen te diversifiëren, weg van adverteren, maar met weinig succes.
- X (voorheen Twitter) biedt een abonnement aan gebruikers om minder advertenties in hun feed te zien.
- TikTok heeft ook testen uitgevoerd met een advertentievrije versie van zijn dienst.
Meta is van plan om betaalde abonnementen te introduceren voor Instagram en Facebook die advertentievrij zijn voor gebruikers in Europa.
Dit is een van de manieren waarop Meta probeert een beslissing van de GDPR uit juli te omzeilen die in strijd was met het gebruik van persoonlijke gegevens van het bedrijf voor advertentiedoeleinden.
Meta lanceerde eerder dit jaar een abonnementsservice die verschillende voordelen bood aan gebruikers. De voordelen omvatten een blauw vinkje om aan te geven dat een account is geverifieerd en directe toegang tot klantenondersteuning. Het abonnement omvatte echter geen advertentievrije scrollervaring voor betalende gebruikers.
De apps van Meta moeten toestemming krijgen van gebruikers voordat ze deze kunnen volgen voor advertentiedoeleinden, zoals voorgeschreven door de Digital Markets Act-wetgeving van de EU.
Europa draagt bijna een kwart bij aan de omzet van Meta, ondanks dat de regio slechts 15% van de dagelijkse actieve gebruikers voor Facebook heeft. Het naleven van de regelgevers in Europa is dus een bittere pil voor Meta om de inkomsten te blijven genereren.