- LinkedIn is een op bedrijven en werkgelegenheid gericht sociaal mediaplatform dat eigendom is van Microsoft.
- Het bedrijf, opgericht in 2003, heeft wereldwijd meer dan 950 miljoen gebruikers.
- Het platform biedt bedrijven manieren om marketing en leadgeneratie te doen, terwijl het recruitmenttools voor bedrijven aanbiedt.
LinkedIn heeft kunstmatige intelligentie-functies geïntegreerd in zijn platform om mee te kunnen gaan in de AI-race.
Het bedrijf onthulde grote updates op dinsdag (3 oktober) aangedreven door AI, waaronder zijn Recruiter talent-sourcingtool, LinkedIn Learning coach en Accelerate, een nieuwe door AI aangedreven tool voor marketingcampagnes.
Het sociale netwerk dat eigendom is van Microsoft, heeft technologie gebruikt van OpenAI, de maker van ChatGPT, dat voor 49% eigendom is van Microsoft. Hiermee werd het mogelijk snel AI-aangedreven functies te ontwikkelen die gericht zijn op recruiters, marketeers en salesprofessionals in het bedrijfsleven.
LinkedIn genereert grotendeels inkomsten door kosten in rekening te brengen bij recruiters en sales- en marketingprofessionals die zijn platform willen gebruiken om hun doelgroep te bereiken. Dat verklaart deels waarom de nieuwe functies sterk gericht zijn op het betalende publiek voor het sociale netwerk, in plaats van de overgrote meerderheid die het gratis gebruikt.
Nieuwe gegevens van het netwerkplatform tonen aan dat de vermelding van zowel AI als generatieve AI wereldwijd meer dan verdubbeld is tussen juli 2021 en juli 2023, aangezien kunstmatige intelligentie snel in opkomst is, mede dankzij het mainstream gebruik van OpenAI’s chatbot, ChatGPT.