Search engine

De integratie van de populaire chatbot ChatGPT in de zoekmachine Bing van Microsoft heeft niet geleid tot een groter marktaandeel. Het marktaandeel van Bing is in 2023 zelfs iets gedaald ten opzichte van 2022.

Met de integratie van ChatGPT in Bing hoopte Microsoft marktaandeel te veroveren op Google. In plaats van verwijzingen naar andere websites te geven in antwoord op een vraag, geeft Bing direct een uitgebreider antwoord. Het geeft bijvoorbeeld direct adviezen om af te vallen, in plaats van te verwijzen naar websites die tips en adviezen geven over een gezondere leefstijl, zoals Google doet.

In februari van dit jaar, toen het nieuwe Bing werd gelanceerd, bedroeg het marktaandeel in de Verenigde Staten 6,35%. In maart piekte het marktaandeel op 6,61%, om in juli te zakken naar 6,47%. In2022 echter bedroeg het marktaandeel van Bing meer dan 7%, met als hoogtepunt 7,82% in november.

Marktaandelen wereldwijd

Wereldwijd bedroeg het aandeel van Bing op de zoekmarkt in juli van dit jaar 2,99%. Het hoogste marktaandeel bereikte het in januari van dit jaar, met 3,03%. In 2022 bedroeg het marktaandeel van Bing meer dan 3%. Tien jaar geleden bedroeg het aandeel van Bing op de zoekmarkt nog 17,9%…

Hoewel Microsoft de nieuwe cijfers betwist, laat de ranglijst voor zoekmachines van juli dit jaar zien dat Bing in de Verenigde Staten de tweede zoekmachine is met iets meer dan 2% marktaandeel, en dat het wereldwijd de vierde zoekmachine is met 1%. Op plaats twee staat de Chinese zoekmachine Baidu met 4,9% en op drie de Russische zoekmachine Yandex met 3,2%.

En, de trend is niet erg positief, want het aantal bezoekers van Bing daalde tussen februari en juli van dit jaar met 6%.

Uit deze cijfers blijkt niet alleen dat de aanval van Bing op Google voorlopig mislukt is, maar ook dat de dominante positie van de zoekmachine van Google op de zoekmarkt nog onaangetast is, met marktaandelen van 78,9% (wereldwijd) en 92,8% in de Verenigde Staten.

En dat is niet alleen omdat Google ook volop bezig is met de integratie van chatbots en AI in de zoekmachine, en omdat Google Search op heel veel apparaten standaard geïnstalleerd is, maar ook omdat het heel moeilijk is mensen van de vertrouwde zoekmachine te laten overstappen, zoals ook de superieure zoekmachine Neeva al eerder ontdekt heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Elon Musk’s X desinformatie rapporteerfunctie 

De tool die sinds 2021 beschikbaar was in de VS, Australië en…
Social media

Vijf manieren waarop social media jou verslaafd maken

Je kent het wel: even een mailtje lezen of een filmpje kijken…

De impact van de overgang van de iPhone 15 naar USB-C

Apple moet de grootste verandering in zijn assortiment elektronische apparaten doorvoeren door…

ChatGPT kan nu real-time surfen op het internet

ChatGPT was eerder getraind op gegevens tot september 2022. Dat is echter…